Tukar lambang "LANUN" kepada lambang yang lebih MULIA dan Berhemah.

 
Oleh: Kamal Hisham Jaafar
NASIHAT IKHLAS SAYA KEPADA PENYOKONG JDT, tukar lambang "LANUN" kepada lambang yang lebih MULIA dan Berhemah. {ganas tajuk posting hari ini mesti ramai yang marah!!}
ISTANA JOHOR BUKAN LANUN dan tidak "ELOK" dikaitkan dengan kes-kes "KEHILANGAN TANAH TANAH NEGERI KE TANGAN KONGLOMERAT ASING"....itulah topik perbualan hangat bersama beberapa ahli akademik yang datang berkunjung ke Dubai semalam.
Ramai Malaysia risau dengan "tidak tanduk" Istana Johor yang kini "bersekongkol" dengan konglomerat asing terutamanya dari Negara China sehingga menyebabkan "SEBAHAGIAN BESAR WILAYAH JOHOR KINI JADI "MILIK" ASING".
Bagi RAKYAT yang "murka" kepada Istana, mereka telah menyamakan Istana Johor sekarang "bagai lanun tamak haloba" yang tidak puas-puas "MENGEJAR DUNIAWI" sehingga melupakan "kewajipan menyelamat dan mempertahankan tanah tanah dan wilayah negeri".
Ada sahabat yang berkata bahawa punca " ketamakannya" adalah disebabkan oleh "darah keturunan" yang mengalir di badan mereka ada kaitan LANUN BUGIS, tetapi saya tidak bersetuju dengan pandangan itu. Saya telah menjelaskan bahawa semasa pemerintahan Almarhum Sultan Iskandar tanah-tanah sentiasa dijaga dan diperlihara dengan baik dari jatuh dengan mudah ke tangan pemilik pemilik asing. Sultan Iskandar tidak pernah menjual atau menjadi "broker" untuk mana mana konglomerat asing atau tycoon bermata sepet dari Malaysia. Baginda ada class tersendiri dan seorang Sultan yang mempertahankan hak rakyat walaupun di peringkat awal pemerintahan ada beberapa perkara "kurang menyenangkan". Baginda berubah di peringkat akhir dan mangkat sebagai Sultan yang Disayangi Rakyat.
Kita tidak mahu Istana Johor jadi bahan umpatan, kejian dan diludah bila mereka "hilang kuasa" tidak lama lagi(ramalan saya).
Kita mahu Raja kekal bertahta dan menjadi payung rakyat. Istana secara umum kini hanya jadi alat alat konglomerat dan tycoon-tycoon bermata sepet mendapatkan "khazanah milik negara dan melayu" sahaja. Hidangan perempuan jalang , arak dan wang ringgit adalah umpanan mudah yang amat digemari oleh Istana tertentu.
Tidak ramai kerabat yang belajar ke peringkat tinggi, ini perlu diubah jika kita hendak mengekalkan Institusi Diraja ini. "Raja Bodoh atau Tunku Bodoh" adalah gelaran biasa yang diberikan oleh tycoon tycoon bermata sepet di belakang Istana. "Kerabat Bodoh" ini dikata atau ditertawakan di belakang mereka sebagai "SYOK SENDIRI" atas lantikan jawatan jawatan tinggi yang BUKAN BERDASAR MERIT. Bayangkan bagaimana mereka boleh pegangan Jawatan Canselor Universiti (bukan di Johor Ya!) sedangkan tidak pernah masuk belajar di mana mana Universiti ada juga yang dikatakan mengeja nama sendiri pun masih "kelam kabut". Sebab itu mereka mudah "DIPERBODOHKAN" oleh orang orang asing sehingga dari sudut sejarah "PENGADAI TANAH" atau "dalang kehilangan wilayah dan kuasa" adalah Istana sendiri.
Entahlah !....AMPAI BILA NAK MAKAN DAN KAUT? apakah mereka mahu bawa harta harta dan wang ringgit ke kubur mereka?
SATU PERKARA yang MENARIK ialah satu fakta baru yang ditimbulkan di dalam perbincangan kami ialah tentang asal Keturunan Istana Johor sekarang yang dikatakan di dalam buku sejarah (yang tidak ditulis oleh British atau pembodek Istana) bahawa Istana Johor sekarang tidak mempunyai darah bugis atau "DNA" lanun seperti yang diperkatakan ramai rakyat Johor sehingga wujud satu "KEBANGGAAN BODOH" yang mengaitkan "Kegagahan lanun atau Kejahatan Lanun" sebagai ikon pasukan bolasepak JDT.
Menurut beberapa sumber antara bangsa (saya sedang siasat kesahihannya) , SUKACITA DIMAKLUMKAN BAHAWA ISTANA JOHOR adalah BEBAS kaitan KETURUNAN LANUN, maka sebaliknya mereka dikata adalah asal keturunan Pedagang-pedagang dari India yang berdagang di Johor serta sangat rapat dengan keluarga Bugis yang memerintah pada masa itu. Atas "dasar sangat rapat" dengan Keluarga bugis keturunan dari pedagang India ini "dibenarkan" menggunakan gelaran "daeng". (Ini bukan luar biasa kerana ada Menteri kabinet di Malaysia yang dari keturunan biasa kini menjadi Tengku atas dasar sangat rapat dengan satu Istana}. Maka bermulalah kaitan sejarah Istana Johor dan Bugis walaupun mereka bukanlah dari keturunan bugis yang sebenar atau asal dari keturunan lanun bugis. Sebab itulah bila British datang mereka sangat rapat dengan keturunan ini kerana mereka fasih berbahasa Inggeris berbanding dengan anak anak keturunan Sultan asal dari Empayar Melaka. Menurut sahabat saya itu, cuba lihat betis keturunan ada sekarang yang kecil dan biasa disebut sebagai "BETIS KELING". Wallahua'lam (sila buat kajian sebelum mempercayainya).
Cuba lihat maksud "LANUN" di bawah ini, hanya orang yang tidak cukup berakal yang sanggup menyamakan diri mereka dengan "LANUN".
NASIHAT IKHLAS SAYA KEPADA PENYOKONG JDT, tukar lambang "LANUN" kepada lambang yang lebih MULIA dan Berhemah.
"Istilah lanun biasa digunakan untuk mana-mana perompak atau penjenayah yang beroperasi di kawasan laut." - Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
" a person who attacks and robs ships at sea".
noun
The definition of a pirate is someone who steals, particularly at sea.
Examples of Pirate Slang
There is no telling how many slang words were truly used by pirates. Even professors of history and linguistic studies can only estimate, however, there are written accounts from voyages and adventures taken long ago that have brought to light the many different slang words and phrases.
Shiver me timbers - A simple expression of shock or disbelief
All hands hoay - A call to action for the ship's crew for all hands to be on deck
Jacob’s ladder - A rope ladder that is used to climb aboard the ship
Cackle fruit - Slang for chicken eggs
Monkey - Slang for a small cannon
Head - The toilet which was a hole cut into the deck of a ship’s head or bow where human waste would go directly into the sea
Poop deck - The deck that had the highest back and was above the Captain’s quarters
Black jack - A drinking cup made of tar and leather
Grog - A drink mixture of water and rum that was used to cover the taste of the spoiled water that sailors often drank
In the hog's head - This mean's you are drunk. A hog's head is a barrel of alcohol.
Grog - Technically, grog is rum and water, but you can call whatever you're drinking grog if you want to.
Avast - When you want someone to pay attention or if you are very surprised, you can say "AVAST!" You may also say "Blow me down!"
Arrr - This is the word most pirate jokes are made of. It can mean anything you want it to.
Aye - Say "aye" instead of "yes."
Pieces of eight - This is money. You can also say "booty."
In Davy's grip - This means that someone is near death, probably after drinking a hog's head of grog. Davy Jones is the ruler of the depths of the sea.
Davy Jones locker - A place at the bottom of the ocean where dead sailors and pirates would go in death
I’ll see you Davy Jones - This means you are threatening to kill someone
To have the Davies or the Joneseys - This means that you are frightened
The whole notion of Davy Jones is attributed to an evil spirit who allegedly lurked at sea waiting to escort dead sailors to the sea bottom."

sumber : Kamal Hisham Jaafar di Le Pirate Restaurant

Advertisement

0 Response to "Tukar lambang "LANUN" kepada lambang yang lebih MULIA dan Berhemah. "

Post a Comment