DOA : Dimudahkan dan diringankan untuk meninggalkan yang haram

Oleh: Mas Imam.


Kita harus Sabar dan Ridha serta selalu bersyukur kepada Allah, In Sya' Allah kita akan dapatkan kelezatan iman jika kita lebih mencintai Allah dan Rasulnya daripada yang lainnya; rela berkorban dan menderita asalkan mendapat Ridho Allah.
"Ya Allah, berilah kecintaan kepada kami akan keimanan dan hiasilah dihati kami, dan berilah rasa benci kepada kami akan kekufuran, kefasikan dan kemaksiatan."
"Ya Allah, perbaikilah untuk kami agama kami yang merupakan pelindung bagi kami, dan perbaikilah untuk kami dunia kami yang merupakan tempat hidup kami, dan perbaikilah untuk kami akhirat kami yang merupakan tempat kembali kami. Jadikanlah kehidupan ini sebagai tambahan kebaikan untuk kami dan jadikanlah kematian ini sebagai tempat peristirahatan bagi segala kejahatan".
"Ya Allah, dengan ilmu ghaib Mu dan kekuasaan Mu atas semua makhluk, hidupkanlah saya selama Engkau mengetahui kehidupan itu lebih baik bagiku, dan matikanlah saya jika menurut pengetahuanmu bahwa kematian itu lebih baik bagiku."
"Ya Allah, Sesungguhnya saya memohon kepada Mu rasa takut kepada Mu baik dalam keadaan sembunyi maupun terang2an. Saya memohon kepadaMu kata2 yang benar baik dalam keadaan senang maupun dalam keadaan marah. Saya memohon kepadaMu kesederhanaan, baik dalam keadaan kaya maupun miskin. Saya memohon kepadaMu Nikmat yg tak pernah habis. Saya memohon kepadaMu kerelaan (menerima segala hal) setelah ditetapkan. Saya memohon kepadaMu ketentraman hidup setelah kematian. Saya memohon kepadaMu kenikmatan memandang wajahMu dan kerinduan untuk bertemu dengan Mu, bukan dalam kesusahan yang membinasakan dan cobaan yang menyesatkan. Ya Allah, hiasilah kami dengan hiasan iman dan jadikanlah kami termasuk orang2 yang diberi petunjuk dan memberi petunjuk (kepada manusia). (Diriwayatkan An Nasa'i, Ahmad, dan dimuat oleh Syaikh Albani dalam Shahih Nasa'i).
"Ya Allah, cukupkanlah aku dengan (rezki-Mu) yg halal dari yg haram. Cukupkanlah aku dengan keutamaan Mu sehinggatidak lagi membutuhkan selain Mu ( HR.Tirmidzi).
" Ya Allah, sesunguhnya aku berlindung kepada Mu dari gundah hati dan kesedihan, dari (rasa) lemah dan malas, dari (rasa) kikir dan penakut, dari lilitan hutang dan penguasaan orang lain." ( HR. Bukhari )
Sssttt, jangan lihat kanan kiri depan belakang atas bawah, hayya bina !!!
Semoga kita semua termasuk hamba Allah yang Qonaah, menerima dengan senang apa yg telah diberikan Allahkepada kita, Aamiin ...
Dimudahkan dan diringankan untuk meninggalkan yang HARAM..

Advertisement

0 Response to "DOA : Dimudahkan dan diringankan untuk meninggalkan yang haram"

Post a Comment