Jadilah seperti jantung

Moga manfaat bersama.
Hasan Al-Basri (rahimahullah) ditanya: Apa rahsia zuhudmu di dunia ini? Beliau menjawab:
Aku tahu rezekiku tidak akan diambil orang lain, kerana itu hatiku selalu tenang.
Aku tahu amalku tidak akan dikerjakan orang lain, kerana itulah aku sibuk beramal soleh.
Aku tahu ALLAH Ta'ala selalu memerhatiku, karena itulah aku malu jika ALLAH melihatku sedang dalam maksiat.
Dan aku tahu kematian itu sudah menungguku, kerana itulah aku selalu menambah bekal untuk hari pertemuanku dengan ALLAH.

Jangan tertipu dengan usia MUDA
karena syarat Mati, TIDAK harus TUA.
Jangan terpedaya dengan tubuh yang SEHAT
karena syarat Mati,TIDAK mesti SAKIT.
Jangan terperdaya dengan Harta kekayaaan
Sebab Si kaya pun tidak pernah menyiapkan kain kafan buat dirinya meski cuma selembar.
Mari terus berbuat BAIK, berniat untuk BAIK,
berkata yang BAIK-BAIK, memberi nasihat yg BAIK
meskipun tidak ramai orang yang mengenalimu dn tdk suka dgn nasihatmu.
Cukup lah اللهِ yang menjadi tujuan,
Redha dan Rahmat Allah menjadi matlamat.
Ingatlah Kebaikan itu kan dibalas dengan kebaikan.
Jadilah Seperti Jantung
yg tidak terlihat,
Tetapi terus berdenyut
setiap saat hingga kita
terus dapat hidup, dan berkarya
Dengan menebar manfaat
bagi sekeliling kita sampai diberhentikan oleh NYA.
"Waktu yg ku sesali adalah
jika pagi hingga matahari terbenam,
Amalku tidak bertambah sedikitpun,
padahal aku tahu saat ini umurku berkurang"
(Ibnu Mas'ud رضي الله عنه)
"Hidup Tenteram dgn Sunnah
Rasulullah salAllahu 'alayhi wa salam

Advertisement

0 Response to "Jadilah seperti jantung"

Post a Comment